onsdag 23 januari 2008

Pressent till "Mille"





Som alla vet har ju Gekko med familj fått en ny familjemedlem lilla "Millhttp://www.blogger.com/img/gl.link.gife" som är en riktig liten prins. Jag och Gekko är "ingifta" (ingen av oss är gift) i samma släkt, våra sambos är kusiner med varan. Så vi syns titt som tätt.
Nu vill vi välkommna lilla "Mille" till världen med en liten pressent, & självklar har jag sytt.
Gud va det är roligt att sy i så små storlekar!!!
Det blev ett par muddbyxor i storlek 62 men 68 längd i benen & ett par matchande "tosssor" i samma tyg fodrade med fleece. Bara älskar detta John Blund tyg & hade inga problem att klippa i det, kanske för att man syr till någon man känner & vet att man får se kläderna på live oxå :)

När jag jobbade i tyget hörde jag Lennart Svans röst i huvudet: Å han vinner en målar lådaaaa :) Tror det var i TV programet RASSEL de hade med John Blund lite skämtsamt :) på 80-talet.

Material: Grönt John Blund tyg från Tradera, Vit mudd från MG-tyger. Fleece från lokal tygaffär.
Metod: Byxa i hopsydd med overlock, stickning med tvåtrådig täcksöm: 3,3,3 diff 1, längd 3. Tossorna är i hopsydda med raksöm, kanterna sicksackade innnan.
Mönster: Byxor: Ottobre 6/2007, tossor: mönster köpt från etsy.

Kommentar: Allt funka jättebra ingen maskin som krångla, hade lite pill med tossorna. Så här i efterhand när byxorna redan är skickade så skulle jag nog gjort byxmudden nere vid fötterna lite längre men det är alltid lätt att va efterklok!!!

17 kommentarer:

Botilda sa...

Å, så snyggt. Mille blir en välekiperad liten herre. Praktiskt att sy av favorittygerna till någon som man kommer att få träffa då och då ;-)

Men jag måste korrigera dej om John Blund. Utan att ha kollat, så säger jag att programmet sändes i början av 1970-talet och ingick i något som kan ha hetat Sveriges magasin eller helt enkelt Halv sju. Men visst här man Lennart Svans röst! (Något år senare kom Drutten och Gena.)

Jes sa...

Botilda:
Jo ja vet att Lennart svarn inte var först med John Blund ;) men det är hans röst som har etsats sig fast. Har svaga minnen av att jag så John Blund som liten på 70-talet, men jag är ju född där i början så det måste ha varit repriser i slutet jag såg.

Botilda sa...

Fast det var Lennart Svan då också! Jag fick vara uppe och titta på John Blund, sen var det läggdags - så jag är lite äldre.

Jes sa...

Botilda: Ja varje dag får man lära sig något nytt:) Jag kom inte ihåg att det var Lennart Svan som gjorde rösten då med.

Naíma´s sa...

Wow så fint det blev! Tyget är underbart.

Gekko sa...

Å hole min (dialekt) vad snyggt det var! Tyvärr kom det inte med posten idag så jag har inte sett det live än! *längtar*
Tyget ser ju för härligt ut! Och tossorna ser ut att vara urhäftiga! Du är för snäll Jes! Sambon tittade precis på bilderna också och blev jätteglad!

Kram!

Jes sa...

VA !!! kom de inte med posten i dag Ajabaja POSTEN!!! ja la det på lådan i går vid 13:00tiden.

La ju upp det på bloggen vid 11 tiden idag för jag var säker på att det skulle va frame & att du säket hunnigt öppna paketet innan du kanske skickade in här.
Men nu blev det en liten tjuvskik istället. I morgon MÅSTE det ju bara va framme.

Anonym sa...

Helt underbart. Vad roligt att få en somn present.
//Klockarbarn

Anonym sa...

Vlket sött litet set!
Skorna var ju ursöta de också!

Jenny sa...

Åh så härliga byxor, med matchande ursöta tossor. Tyget är helt underbart...

á Yeliqa sa...

Åh vilket härligt tyg, det passade ju perfekt till byxorna och tossorna. Hoppas att posten sköter sig så att paketet kommer fram ordentligt :)

gosi sa...

Superduper! Det förstår jag verkligen att det blev en uppskattad present, hade blivit själaglad om något sådant damp ner i min postlåda.

Gekko sa...

De är ursnygga i verkligheten! Både byxorna och tossorna är lite stora men kan användas redan (och förmodligen under en lång tid, vilket jag är mycket glad för!).
De kom med posten igår och glad i hågen tog jag på de direkt för att ta en bild. Det var bara det att Mille hann bajsa ner de innan jag hann fota! Här går det fort i svängarna...

Tack Jes! Det var verkligen en mycket uppskattad present! Tyget är ju bara så härligt, och vilken kvalitet! Mille skickar små pussar till dig så glad blev han! (och hans päron...)

Thea sa...

Så jättefint! Förstår att Mille med föräldrar blev glada!

Gekko sa...

Nu äntligen har jag lyckats ta en bajsfri bild av Mille med sin fina outfit, så nu är det bloggat och klart! :-)

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Det ääär ju så kul att få något som sytts med omtanke. Fint. /Karolina

Jes sa...

Tusen tack alla!!!