torsdag 20 november 2008

Byxa: Stripe







Ja då va det dax för ännu ett par byxor. Förutom att K behöver flera byxor va tanken att de skulle va lättmatchade byxor, men som ni märker har jag svårt att sy enfärgat :)
För ett tag sen köpte jag ett mönser från studio TANTRUM (Solana), en byxa uppdelad i flera partier. Dock va byxan väldigt flickig och min tanke va att rita om mönstret vilket va lättare sagt än gjort. Så då kom min smarta sambo P på att du kan ju bara ta dit vanliga byxmönster och dela upp de på liknande sätt som det köpta mönstret, så det gjorde jag. Så det blev mitt mönster inspirerat från TANTRUM. Jag är en stor fan av oranget & brunt så det fick bli färgerna på byxorna. Jag är alltid en sån tidsoptimist när jag syr, ja då va det ju bara att sy i hop på tänker jag, men det går ju aldrig så fort. Här var det ju inte bara två mönster bitar som skulle kippas ut som vanligt, utan varje byxsida va ju uppdelad i flera små bitar som skulle klippas ut i dubbletter för att sen sys i hop till två byxhalvor som sen "BARA" va att sy ihop .) Klara blev de men ack vilken tid det tog. Sen blev byxan lite kortare än planerat, hur vet jag inte för jag gjorde byxan längre än vanlig & räkna in fållning. De passar men helst hade jag velat ha de lite längre för att ha lite att växa i. Är iallefall super nöjd med dem .) Det är lite sommar över dom tycker jag.

Material: Vanligt enfärgat bomulls tyg, från lokal affär.
Metod: Overlock för ihopsömnad, raksöm till stickningar.
Mönster: Utgick från mitt vanliga men tog insperation för uppdelningen från studio TANTRUM mönstret.
Kommentar: I like :)


More pants to K, the idea is to make him pants that is easy to match other clothes to, but I have difficulties to make pants in just one colours.) I bought a pattern (solana) from Studio TANTRUM, but they where very girly, so my plan was to make some changes to the pattern to make them more unisex. This did not work well. So I took my regular pant pattern and divided the pattern in a similar way to TANTRUMS. It took a very long time to get the pants done, since they are built up by several small pieces, that you have to sew together and then you can sew together the pants. But I’m very pleased in how they turned out :) some how they got shorter than planed but they still fit.

Material: 100% cotton fabric from local store.
Method: 3 thread serging stitch to sew the pants together.
Pattern: My one pants pattern with lots of inspiration from studio TANTRUM.comment: I like :)

9 kommentarer:

Anonym sa...

åhh de här va jättejättefina! och tänk att jag har ett par sommar 3/4byxor i samma färger! :)

mustafa sa...

fina. ser ut som ett stekt ägg i stekpannan.

♥Ida♥ sa...

va coola byxor.. =)

Heimlaga sa...

Jag associerar till Tux, linuxpngvinen!

LilleBus sa...

Ja, dessa var utfräcka, påminner mig om något, men kommer inte hiåg vad??

malin sa...

Så läckra! Särskilt bakifrån!

Anki på sytt/vurm sa...

coola!

Solveig Lövendahl sa...

Jag tänkte också på ett stekt ägg! :)

Anne sa...

Superfina! Verkligen originella och personliga!