onsdag 2 maj 2007

Tovade tofflor till K




Min "svägerska" M har gått tovningskurs i GBG och pratat sig varm om att tova, blev sugen att prova. Det fanns inga kurser att gå i närheten där jag bor så jag köpte en tunn bok: prova att tova av Boel Jacobsson och testade.


Jag blev fast. Köpte ull (färdigkardad) från 100% Ull tovade några småfigurer med nåltekniken och sen tovade jag ett helt tygstycke med rullteknikn. Av tyget jag tovade gjorde jag ett par tofflor till lilla K (se bild nedan), de blev så bra att jag även gjorde ett par med traktor på till K´s kusin V. När min svägerska "Gekko" såg dem ville hon gärna ha ett par till sin dotter O (grå med orange ödla på ) så gjorde vi en byteshandel. "Gekko" syr nämligen underbara barn kläder så hon sydde ett par byxor till min K.




Mönstret till tofflorna hittade jag i boken Tova. Toffeln är i hopsyd med langettstygn av ullgarn, som jag sen har virkat samman för att förstärka sömmarna (är beskrivet i boken), toffelns undersida är behandlad med flytande latex som halkskydd/förstärkning. K & O tofflor är enligt mönster men V som är 2,5 år har större fötter än så, så jag anpassade toffens storlek efter en iläggsula i rätt storlek som jag ritade av i skoaffären. Sulorna ligger ju i återförslutnings bara påsar så det va bara att ta upp rita av lägga tillbaka :)

Inga kommentarer: