söndag 19 oktober 2008

Överdragsbyxor i bävernylon








K`s lekbyxor utomhus har börjat bli lite väl små + att de gått sönder, så i dessa tider va han i behov av ett par överdragsbyxor att ha ute när han leker både hemma & på dagis. Så jag bestämde mig att sy ett par. De blev i bävernylon för att tåla utomhus aktiviteter även när det är lite blött ute. Riktiga regnkläder har ju oxå.

Byxorna syddes i röd & svart bävernylon. Bxorna är en midjebyxa med resår, De är förstärkta med svart tyg på knäna, längst ner har det även en kil som gör benet lite bredare om det behövs när det ska över lite tjockare stövlar/skor. Det går även att ändra hur smala byxbenen ska va längst ner med karborreband, Även gummiband med knapphål som man kan spänna under skorna så byxorna inte glider upp, byxorna har även reflex som går runt hela benen för att synnas från alla håll, alla dessa smådetaljer som det brukar va på köpebyxor.

innan jag börja påpeka någon att överdrags byxor kan man ju köpa för 200:- i affäen, men det är ju mycket roligare att sy ett par egna som man kan får precis som man vill :)

Mönster: Har utgått från ett Multisnitt mönster.
Material: Bävernylon från gittes, reflex från Jofotex.
Metod: Ihopsömnad med overlock. alla stickningar med vanlig raksöm.

Kommentar: Jag är supernöjd!!!! De blev precis som jag tänkt mig!!!! Det enda skulle kanske va att man skulle haft dubbelt tyg även i baken, inte bara över knänen, men K står mer på knä när han leker än sitter på rumpan.

Live bildernalev kanske inte de bästa men K var inte på sitt bästa poserings humör :) Desutom gör reflexen att bilderna blir lite knasiga.

20 kommentarer:

ildana sa...

Min första tanke när jag såg bilderna: inte kan man väl sy sånt själv?! Gud, vad proffsigt det ser ut! Helt otroligt... Jag har nog mycket att lära mig ännu ;)

Kalunji040 sa...

Jösses, kan man sy sånt själv? Tydligen... Bra gjort!

Strömming sa...

Imponerande snyggt!!!

Gekko sa...

Oh my! De såg ju helt fantastiskt bra ut! Jag är grymt imponerad över vad du åstadkommit!!! Vilket jobb du lagt på detaljer! Tänk vad stolt du kommer vara varenda gång han har de på sig, det är ju värt mödan med kläder som används så mycket! Massor av eloge till dig! :-)

Gekko sa...

Glömde säga att namnlappen var riktigt snyggt placerad och att du gjort det så fint med växlingen av färger!

mustafa sa...

här sparas det inte på detaljsömnaden! grattis till brallorna.

Syserine sa...

Super! Har bävernylon liggande som ska bli överall, men funderar lite på hur vatten/fukttålig tyget är, kanske du kan återkomme efter lite användning med erfarenheter?

F . A . E - Mjuka kläder för goa barn sa...

Så läckra de blev. Försökte mig på överdragsbyxor själv, men la ner det projektet rätt så fort. Inte kunde jag få dem så snygga i alla fall.

OttoPippi sa...

Herrejösses vad proffsig du är!!!!!! Jag velade faktiskt lite i år om jag skulle sy eler köpa överdragsbyxor till mina knoddar. jag köpte :-) :-) Mina hade INTE blivit lika snygga som dina!! *impad*

Idag kom storlekslapparna på posten!!! TACK för allt arbete du har lagt ner på sambeställningen!!! Fantastiskt!

Solveig Lövendahl sa...

Oj vad du är duktig!! Jag är väldigt imponerad! Jag hade aldrig varken kunnat eller orkat sy något sånt.

bronco sa...

Verkligen välarbetade brallor, det är ju detaljerna som gör det! Otroligt tjusiga! Själv gynnar jag H&M i såna lägen...

Jes sa...

Tusen tack alla för era kommentarer :) De gör mig glad!

K hade byxorna på dagis i dag och de verkar funka bra :) Han va torr iallefall

Thea sa...

Men mänska, hur otroligt fina blev inte de där?!! Sanslöst! De ser verkligen makalöst proffsiga ut!
Just ett sånt plagg är verligen mödan värt att lägga ned jobb på. de kommer att användas massor och du kommer bli glad och stolt varenda dagismorgon! Grattis!

Sofie sa...

Supersnygga, ser superproffsigt ut!!!

Lotta Sultan sa...

hightec sömnad på hög nivå!

Anonym sa...

wow! superproffsigt!!

ellan sa...

Så snygga! Vilket jobb du har lagt ner på alla detaljer och stickningar. Känn dig stolt!

prickig design sa...

wow!Så fina!Många fina detaljer!!

GOBLIgobli sa...

Wow wow wow!!! Skulle inte tro det finns lika snygga att uppbringa på någon stor affärskedja! Alldeles fantastiskt detaljarbete! Hade gärna haft likadana till Nina.
MYCKET imponerad!

lilla hjärtat sa...

Oj, vilka fina välsydda byxor.