fredag 1 juni 2007

Att Tova ett ulltyg
















Igår kväll tovade jag en ullfilt. visar här i korta drag hur det gick till. Först lägger man ut ullen i tunna lager i två olika riktningar, varannan gång, antal lager bror på hur tjock filt man vill ha. Dock skall man fixa till så att kanterna är jämna (mina kanter ej fixade ännu). Där efter blöter man ullen med varmt såpvatten (1:10) & trycker ur luften i ullagren genom att platta till med händerna. Därefter rullar du i hop mattan & rullar & rullar tills ullen tovat ihop sig. Därefter rullar man upp mattan , vrider på ullfilten så att man rullar filten från ett nytt håll. Blöter med mera varmt såpvatten och så håller man på flera gånger. Med jämna mellanrum vridar man ur det kalla såpvattnet så att ullen kan ta upp det nya varma. När filten är ordentligt hopfiltat och man är nöjd, "tvättar" man filten mot en tvättbräda i varmt såpvatten och grnuggar filten ordentligt mot den "vågade" kanten. va noga med att sen skölja ur all såpa ur filten. Sedan hängs filten på tork liggandes över en torkställning. Vola!! så har man ett ulltyg.
Mitt tyg är tänkt att användas till ett nytt projekt som jag snart hoppas skall vara klart, har ägnat kvällen åt att konstruera ett mönster, vilkt man inte gör i en handvändning. Så fortsättning följer, resultatet kommer att visas upp så snart det är färdigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter kul. Önskar jag hade tid.
Hur mycket ull gick det åt och hur stor blev filen... Var fick du tag på ullen och till vilket pris. Nyfiken till tusen...

Jes sa...

Kul men jobbigt. Filten blev ca 1x1,20 m.
Vet faktiskt inte hur mycket ull det gick åt bara att det va mycket. Ska kolla när jag kommer hem hur mycket jag köpte av den brunmelerade ullen så kan jag uppskatta mängden. Mängden ull beror ju på hur tjock filten ska va. Efter som jag skulle göra tofflor och vill att de ska vara slitstarka så ville jag ha filten rätt så tjock. Ska man filta en filt att använda som täcke/filt/sjal så vill man nog ha den tunnare. Jag köpte ullen hos www.hundraprocentull.com när de rea ut ull för att de skulle flytta affären som de hade i södertälje. Men de har försäljning via nätet. Tror jag betala 250 kr kg dvs 25/hg men ska kolla upp det så jag inte ljuger. Tror den kallades för utfyllnads ull.