fredag 30 november 2012

Drape Drape for me



Nyligen va jag iväg på syträff med "Syjuntan". Vi är 11 stycken syälskare som träffas 2 gånger per år och syr och umgås som tokar i 3 dagar. Denna gång va vi 8 st och träffades utanför Uppsala. Det blev mycket sytt och mycket prat och massor av god mat. Jag har fastnat för Hisako Satos böcker Drape Drape, jag har två stycken böcker, Drape Drape och Drape Drape 2. Jag har sytt flera kreationer från dessa böcker och först ut att visas är denna topp från första boken Drape Drape modellen är nr 12 (bild från boken, bilden längst ner). Storlekarna är rätt små så jag sydde största storleken till mig, framifrån blev den bra men bakifrån syns det att den blev lite stor så jag ska sy in den lite i sidorna och rygg (har söm bak). Tycker den blev ungefär som i boken  (bilden längs ner), och jag kommer nog använda den.


Recently I was away with some sewing loving friends for 3 days just sewing, sewing, sewing... life can’t get better J
A lot was constructed and I made a lot for myself. I love the books by Hisako Sato and his books Drape Drape. I made several garments from his books Drape Drape and Drape Drape 2.  And first out to be viewed is this top from his first book Drape Drape model nr 12.  I think it looks pretty much like the picture in the book J (the last photo). Sinze the sizes is a bit small I made the biggest size, but it was a bit big (especially when one sees it from behind, so I will take it in, in the sides and the back. I like it and I think I will wear it. 


Mönster/pattern: Drape Drape, Hisako Sato, modell nr 12.
Tyg/Fabric: viscosejersey from JNYdesign.
Comment: I like it and I will wear it :)

5 kommentarer:

Åsa Tidqvist sa...

Åh, så fin! Jag har köpt till mig själv i julklapp "shape shape" och såg just drape drape men, hmm, får nog köpa den snart då =)

Jes sa...

Shape shape, den måste jag köpa verkar ju super bra, en julkapp till mig från tomten :)

Jes sa...

Shape shape, den måste jag köpa verkar ju super bra, en julkapp till mig från tomten :)

ExD sa...

Wow! Snyggt och spännande. De där böckerna måste jag definitivt kolla på!

Mrs.Bao 包 sa...

Jättefin! Sen i mars kommer den engelska versionen av Drape Drape 3 ut. :)