onsdag 15 juni 2011

Surf Turf






K är i STORT behov av flera short, dock har mammas ork efter att ha börjat jobba varit liten, inte för att det är jobbigare dagar nu när jag jobbar de har varit lite av mjukstart så det har snarare varit "semester" att vara på jobbet om man jämför mot att vara föräldraledig :)

Men jag har varit tok dålig på att dricka tillräckligt med vatten på dagarna, dricker kaffe istället vilket inte är så smart!!! Märkte verkligen vilken skillnad ordentligt vätskeintag gör för kvälls orken här om dagen när jag hade varit duktig på att dricka under arbetsdagen, både ork och lust att sy infann sig på kvällen efter att barnen va sövda :) vilket har hört till ovanligheterna!!!!

Så inspirerad av Theas underbara sommar short som jag även sätt live på våran syträff vi hade i våras. Eftersom jag har samma blommiga tyg som hon använde i sina short, men inte vetat riktigt vad jag ska göra med det föll polletten ner när jag såg dessa short som är ursnygga, jag skulle oxå använda det till shorts.

Jag har använt strech-jeans och det blommiga tyget i mina. Förra året sydde jag ett par badbyxor till K i trikå tyg från ett mönster i Ottobre, gillar modellen på detta mönster och gjorde det större för det är ju en väldigt tight modell, men jag ville ja lite mer rymlig byxa. Framdelen på detta mönster är i ett stycke, vilket funkar i trikåtyg/baddräktstyg. Eftersom min framdel va i strech-jeans tänkte jag att det nog skulle funka även då. Det funka väll hyfsat de blev lite väll pösiga framtill, så nästa gång ska jag göra om mönstret så att framstycket är i två halvor precis som det brukar vara, som det är på bakstycket.

Blev kanon nöjd med byxorna, riktiga surf-shorts :) sommriga & K gilla dem oxå.
är väldigt förtjust i shorts som är avdelade över och underdel som dessa så det kommer nog fler liknande shorts här framöver :)

K is in BIG need of shorts, but since I start working I have been very tired in the evening, not because
The days are ”harder” at work compared to being at home with the children, frankly the opposite 
The tiredness in the evening is probably due to insufficient intake of fluid during day time. This I have been better at the last days when I have been drinking a lot of water day time and I experienced a big difference in the evening, the inspiration to sew and the tiredness was gone 
My short to K is very much inspired of Thea´s shorts that she mad to her daughter. I have the same flower fabric but I haven’t known what to do of it, but when I saw Thea’s shorts I knew that.
The shorts are made in stretch-jeans fabric. I used a pattern from last summer’s ottobre that actually is a bathing short pattern that is very slimfit. So I made it bigger. I´m satisfied with the result, but the front part of the pants is in one-pice, this works fine if the fabric is a stretch/knit fabric, I thought it would work fine with stretch-jeans but they are a bit baggy at the front, so next time I will modify the pattern so the front is in two pieces as usual, like the back.
I really like this kind of Short that is divided in different parts that have different fabric, the surf-style  and K really liked them.
Mönster/Pattern: Ottobre

Tyg/Fabric: Strech-jeans and cotton fabric with flowers
Kommentar/comment: I LOVE surf-style shorts, and there will come more of this kind of shorts 
But I will change the front part of the pattern.

5 kommentarer:

Fangoria sa...

Väldigt coola!! =)

MinaMirakel sa...

Jättecoola!/Åsa

Recoll sa...

Gillar modellen skarpt. Snygg färgkombo. I vilken tidning hittade du mönstret?

Jes sa...

Recoll: Tack, ska kolla upp i kväll vilket nummer de va.

Jes sa...

Recoll: Ursäkta det sena svaret det va i ottobre 3/2009