torsdag 14 oktober 2010

Midnight Express






Har länge suttit och klurat med ett bodysuit-mönster, som jag inte riktigt varit nöjd med.
Föregångar mönstret blev förstort uppe vid axlarna (va då ej ett raglan mönster).

Så jag fick sätta mig och rita om & utgick då från en köpt bodysuit från El sikke lej som vi hade till K som jag va nöjd med, förutaom att den va för kort i överkroppen (han växte ur den för fort och att benen skulle va lite längre).

Så jag gjorde ett nytt mönster med den som bas och sydde upp den i det bruna tågtycket i jersey från jofotex. Men vart inte helt nöjd med den heller, bodyn blev även denna gång för stor uppe vid halsen eftersom raglan ärmen blev för bred & hög upptill i halsen & ärmen blev för lång. Sen vet jag inte vad jag tänkte eftersom jag både förängde bodyns överdel + la till en grenkilen, vilket gjorde att den helt plöstsligt va typ 5 cm längre i överkroppen till gren... lite väll mycket,

Så tillbaka till ritbordet igen. Gjorde raglan ärmen smalare uppe vid axeln och ej lika hög, tog bort förlängningen och behöll bara grenskilen + att jag gjorde den lite bredare i benen de blev lite väl tighta i benen, speciellt över låren på lilla E. Sydde upp en ny bodysuite i det gula tåg tyget och Vola!!!
denna gång blev jag super nöjd :) Nu ska mönstret bara fixas i flera storlekar, detta va i storlek 68. Båda bodysuiterna har knäppning i höger raglan-ärmen, knäppning med två tryckknappar.

Tyg:
Jersey tågtyg från Jofotex.
Mönster: Halv eget :)
Kommentar: så då va jag äntligen nöjd :) (ev kan den göras yttligare något bredare över just lår partiet på benen, glipar fortfarande lite onödigt myckert där)

I have for a long time been working on a bodysuit-pattern, and I haven´t been satisfied. my pattern have been to big over the shoulders. So I made a new pattern with raglan sleevs. As a base I used one of K old bodysuit that I liked from El sikke lej (danish brand). I made the upper part and leggs longer + I added a wedge att the end. The bodysuit was made in a brown jersey fabric with trains, but I was not satisfied!!! still to big over the shoulders/neck and 5cm longer at the upper part of the body, a bit to long... so back to the drawing table....

Changing the topp of the arms/neck, removed the part I added and just keept the wedge. And Vola!!!! now it was perfect :) and this time I used a yellow train fabric.So now I just need to make the pattern in diffrent sizes.


Fabric: jofotex
Pattern: Partly my own :)
Comment: I´m really pleased!!!! maybe I will make the legs a bit wider.

11 kommentarer:

od Andulky sa...

Grymt snygga!

MemLin sa...

Jättefina! Har också planer på att få till ett bra bodysuitmönster men det får nog vänta tills jag har mina egna provdockor.

Thea sa...

Vilket jobb du har lagt ned! Men det är så man får de perfekta mönstren; rita, sy, ändra, rita, sy, ändra... Och så spelar det ju roll om man syr i bomull/lycra eller interlock.

Jättesnygg blev den i alla fall. Det ser nästan lite läskigt ut när man ser era händer på bilden men inte huvudet. Som en vandrande vålnad, hihi!

Jes sa...

Tack:)
Ja vilket tyg man använder spelar stor roll!!!
Jag fick sprätta en täcksöm på de bruna tågen på en av axlarna 3 ggr innan den blev snygg, hade aldrig gått i interlock då hade tyget
Varit söndertrasat!!! Men i tyget med bomull/lyckra syntes inte ett spår av sprättning :) så visst det är stor skillnad + attbomull/ lyckra håller formen så mycket bättre & är super till lite skummade plagg, vilket min bodysuit är.

Lowella sa...

Otroligt snygga! Vad duktig du är som fixar och trixar med egna mönster =)

Mimmi sa...

Superläckra!!!! Ett enormt arbete du lagt ned och då blir man lite extra glad när det blir perfekt till slut.

Lilla Gryn sa...

Visst är det myckekt pill och få till det exakt som man vill. Men när man väl är klar så är det helt klart värt det.
Du lyckades verkligen med denna, jättefin blev den.

Lallis/Helene sa...

Jättefina! Du ser ut att ha fått till en riktigt snygg modell!

Steffi sa...

Really beautiful bodysuitmönster!

Nilla sa...

Jättefin! Knäppningen i raglansömmen var himla fin. Har tittat på liknande på köpekläder och försökt luska ut hur i hela fridens namn man gör för att få till det på smidigast sätt. Hur gör du?

Hellis sa...

Jättefina!