tisdag 5 mars 2013

Leone Jacket





Denna jacka från jenny Hellström bok Sy! från Hoddie till Kjortklänning är en av mina favoriter & blev till på senaste syhelgen. Den tog tid på sig att bli sydd den lilla gobiten, det är många moment och allt tar mycket längre tid än man tror, som tur va va vi två stycken som sydde den  och kunde bolla lite med varan, TACK Benglan,  jag hade nog inte lyckat så bra utan din suport :). Denna kommer bli min favorit Jacka i vår.
Jackan är sydd i stretch-jeans och med ett foder i jersey som är grå randigt, vanlig mudd i nerkant och krage allt inhandlat på SoS. En liten detalj jag gillar är att man skymtar fodertycket i fickan :). När jag syr en till, för det kommer jag att göra så kommer jag inte ha fickorna kvar i sid sömmen som det är enligt mönstret, för de hamnar så otroligt långt bak, jag ska sy fickorna i framstycket i stället, vilket kommer ge mig mera pill, men det tror jag att det kan vara värt.

This lovely jacket is from Jenny Hellström new book: Sy! Från Hood till skjortklänning, and was one of the reasoned I bought the book. During our last sewing weekend this jacket was made, and it took its time to get ready, but luckily we were two how made leone jacket and could support each other, and this jacket would not have seen the daylight without the support of Benglan, so Big thanks Benglan!!!.  The jacket is made in stretch-jeans and the lining is in grey/purple stripe jersey.  The next jacket, OH  yes there will absolutely be a next jacket, I will move the pockets from the side-seam to the front of the jacket, as it is now the pockets are quite hard to reach, it will acquire some more work but I think it will be worth it :) One detail that I like is that you can glimpse the lining in the pocket.


Mönster/Pattern: Leone Jacket  from Jenny Hellström Book:  SY! Från Hodde till Skjortklänning
Tyg/Fabric: Stretcj-jeans, strippy Jersey,  ribbing al from SoS
Kommentar/Comment: My new favorite Jacket!!! It is very satisfactory to wear a garment that one have made by one self :)

8 kommentarer:

od Andulky sa...

Shit vad produktiv du är!! Grymt snygg är den! Den står också på min to do-lista, men först ut ska jag ge mig på kappan i boken i form av en regnkappa :-).

Jes sa...

Tack! ja den kappan är fin, den står på min to do-lista :)

Thea sa...

Så sjukt snygg, Jes! Min ligger tillklippt!

Smilla sa...

Åh så fin!!! Jag är också sugen men har inte beställt, kanske ska göra det :

Benglan sa...

Tjohoo vad fin! :)

ExD sa...

Otroligt snygg jacka! Men jag håller med dig, fickorna måste fram lite, verkar mer bekvämt.

Eva-Marie sa...

Fin! Jag har också sytt en Leone, du kan titta på den på min blogg EvaM syr och stickar. Där finns också lite andra kläder som jag sytt ur Jennys bok.

E@ sa...

Hej jag undrar hur sydde du på modden nere på jackan. Får inte till det fram. Hur gör man snälla hjälp :)