onsdag 16 juni 2010

här kommer ett TOPPEN boktips till blivande eller nyblivna stora syskon


Visst det finns många syskon böcker där ute och vi har redan några här hemma vi köpt till K innan lilla E kom. Men denna bok är fantastisk!!!, vi fick den häromdagen av en kollega till mig, och jag önskar verkligen att jag vetat om den redan när bäbisen låg i magen, men den funkar perfekt även när lilla-syskonet kommit ut. Det handlar om Micke som berättar allt en liten oföding bör veta om livet där ute och vad han ska lära "maggrodan" och vad de kommer att göra tillsammans :) Om ni har ett blivande syskon i magen eller precis har fått ett KÖP denna bok!!!

Titel: Hallå där inne eller vad en oföding bör veta.
Författare: Ulf Stark
Bild: Stina Wisse´n

Här en bra beskrivning från BOKMANIA om boken.

Hallå därinne! eller vad en oföding bör veta handlar om en pojke som ska få ett syskon och först kanske man tänker att jaha, ytterligare en att-få-ett-syskon-bok, varför skulle just den här vara så märkvärdig ... Fast jag tycker att visst, det finns säkert en uppsjö av syskonböcker på marknaden, men den här känns lite annorlunda. Så här börjar den:

"Hallå där inne! Hör du mej? Det är jag som pratar! Storebror anropar Mikro Magsimmarn! Hur är det? Vill du inte komma ut och se hur jag ser ut? Jag har brunt hår och är asstark. Du får kalla mig Micke. Jag heter Hansson i efternamn. Det kommer du också att heta."

Pojken Micke är i lågstadieåldern och ägnar mycket tid åt att prata med sitt ofödda syskon. Det är mycket som en liten oföding behöver få veta om världen innan han eller hon kommer ut och Micke tar på sig uppgiften att informera lillsyskonet. Världen är ju bra märkvärdig ibland, inte sant. Så han berättar om mamma och pappa - vad de gillar och inte gillar, om sin farfar som är död, om hur kul det är att skrämmas ibland och om saker som man måste akta sig för så som heta spisplattor, svaga trädgrenar, brännässlor och obs! obs! obs! Tobbe Lindgren. Åska däremot är inte farlig alls.

Vidare berättar Micke om allt vackert som finns att se på jorden, särskilt röda traktorer på gröna ängar och cementbilar. Men också lindansöser, snöflingor och porslinsfåglar. Han berättar om allt roligt de ska göra om vintern och om sommaren. Ett sympatiskt avsnitt är när barnen i Mickes klass ska ta med sig det finaste de vet till skolan och berätta om det för sina kamrater. Micke tar med sig en bebismössa - en ofödingsluva. Och så berättar han om sitt ännu ofödda syskon.

Micke tänker mycket på bebisen som ska komma, hur den kommer att se ut och vad den kommer att heta. Så äntligen en dag! Han är hos farmor och de väntar på att telefonen ska ringa. Men innan det sker, hör Micke ett litet skrik i sin skalle och vet att bebisen har kommit. Han har blivit Mäster Storebrorsan som ser fram emot att få sjunga godnattsången som han själv har skrivit för bebisen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååh, jag älskar Stina Wirsen. Här verkar det inte bli fler syskon, även om tre av fyra vill... Men den kan ju vara bra ändå, jag sätter upp den på min lista. :-) Annars läste jag Katerina Janouch Så blev jag till för Storasystern när vi väntade Lillebror. Också bra bok som förklarade det mesta, inklusive provrörsbarn, adobtioner och plastföräldrar. Vi läser den fortfarande.

Velkommen til min kreative verden sa...

Må bare si at her var det mye fint. Du er flink til å sy. Flotte stoffer du bruker: ) Inspirerende!